Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


egészségügyi oldal

 www.medocklinika.hu

Látogasssatok el a fenti weboldalra, sok érdekes cikket találtok.

 

MBE - hogyan ismerhetjük fel a stroke-ót

Mosolyogjon, beszéljen, emelje fel a kezét. Ezt a módszert ajánlja egy körlevél a stroke-gyanús esetek felismerésére.

A Magyar Stroke Társaság országos kampányt indított, hogy megismertesse a stroke (agyvérzés, szélütés) tüneteit és előjeleit, és hogy felhívja a figyelmet e betegség esetében az időfaktor fontosságára.

A körlevél az angol módszert mutatja be: a F.A.S.T. (FACE - Ask the person to smile, ARMS - Ask the person to raise both arms, SPEECH - Ask the person to repeat a simple sentence, TIME - If the person shows any of these symptoms, time is important), ami következőt javasolja:

1. Meg kell kérni az illetőt, hogy MOSOLYOGJON.

2. Meg kell kérni, hogy EMELJE FEL mindkét karját.

3. Meg kell kérni, hogy BESZÉLJEN, mondjon egy egyszerű mondatot (összefüggően: pl. Szép napunk van.)

Ha az illetőnek a három kérés teljesítésének bármelyikével nehézsége van, azonnal hívni kell a mentőket és elmondani a tüneteket.

A Magyar Stroke Társaság betegtájékoztatójában a körlevélben leírt módszer is szerepel, negyedik, kiegészítő tanácsként az ajánlják, hogy kérjék meg a beteget, hogy az öltse ki a nyelvét. Ha az valamelyik irányba kitér, akkor az szintén a stroke jele lehet.

A Magyar Stroke Társaság közleménye szerint a stroke leggyakoribb előjelei: a hirtelen kialakuló féloldali végtaggyengeség, bénulás, ernyedt, zsibbadt arcfél, hirtelen bekövetkező beszédmegértési zavar, szóformálási nehézség, kettős látás, látótér kiesés, látásvesztés vagy csökkenő látásélesség, szédülés, koordinációs zavarok, memóriazavar - ezek közül akár már egyetlen jel is figyelmeztethet a stroke kialakulására. A tünetek kialakulása viszonylag hirtelen történik, és az is előfordul, hogy a tünetek gyors javulást mutatnak, de ilyenkor is orvost kell hívni.

Csak akkor várható ugyanis nagymérvű gyógyulás, ha a kezelést azonnal, legfeljebb 3, vagy a legújabb tapasztalatok szerint 4,5 órán belül elkezdik. A nem kezelt stroke egyetlen órájában az agy 3 és fél évet öregszik, minden percben 2 millió idegsejt pusztul el, az elveszített idegpályák hossza óránként kb. 700 km - mutatott rá Csiba László a Mindentudás Egyetemén elhangzott előadásában

EMÉSZTÖRENDSZERI FERTŐZÉSEK

Sokakat foglalkoztatnak a Németországban kirobbant fertőzött uborka által okozott tömeges megbetegedések. A megbetegedéseket okozó hasmenéssel hányással járó fertőzések hátterében egy ételfertőzést kiváltó baktérium áll, mely jelen esetben fertőzött étellel kerül be a szervezetbe.

Tünetei: - hasmenés;  teltségérzet; gyomornyomás érzet; rossz szájíz; étvágytalanság; szédülés; láz

Ha a fentiekhez hasonló tüneteket tapasztal, fontos, hogy minél előbb forduljon orvoshoz!

A megfelelő diétával elősegíthetjük a gyógyulást illetve a tünetek mérséklődését, valamint megelőzhetjük a kiszáradást.

Az étrendet fokozatosan építjük fel! Az egyes lépések között fontos, hogy 1-2 nap teljen el a (beteg állapotától függően), valamint az is, hogy egyszerre keveset egyen a beteg, inkább többször!

1. szakasz: Gyomor-bél rendszer tehermentesítése. Ezt segíti elő a 24 órás koplalás, mely időszak alatt amúgy sem igénylik az ételt a betegek. Ez csak az ételektől való tartózkodást jelenti, mert a folyadék és ásványi anyag pótlásra nagyon nagy hangsúlyt kell helyezni ebben a szakaszban, mivel a hányás és hasmenés miatt rengeteg folyadék távozik a szervezetből. Kiemelten kell figyelni a kisgyermekekre és az idősekre, mert őket fokozottabban érintheti a kiszáradás veszélye!

Adható: víz, ásványvíz, tea, citromlé, limonádé, zöldségfőzet, natúr sárgarépapüre leves, főtt burgonya leszűrt leve.

2. szakasz: Szénhidrátok beépítése: Főleg a keményítő tartalmú ételek beépítése, mert ezek lassabban bomlanak és kevésbé erjednek.

Adható: rántott leves (száraz rántással), rizsnyákleves, zabnyák leves, árpanyák leves, rántott leves burgonyával, főtt burgonya, főtt rizs, héjában főtt vagy sült burgonya, vizes burgonyapüré, ropi, pirított fehér kenyér, szárazon pirított dara, pirított kalács, háztartási keksz, zsemle, kifli, kétszersült.

A keményítő tartalmú ételeken kívül még célszerű a pektin tartalmú ételek bevezetése, mivel ez a vízben oldódó rost bevonja a gyulladt nyálkahártyát, mintegy nyugtatva azt. A pektin tartalom megduzzad, leköti és kiüríti a szervezetből a toxikus anyagokat. Ilyenek: reszelt alma, reszelt sárgarépa, főtt répa, almalé, citromos reszelt alma, vizes almaturmix.

3. szakasz: Fehérjék bevezetése: Adható: sovány húsfélék csirke, pulyka (bőr nélkül), hal, sonka, sovány felvágott, tojás, alacsony zsírtartalmú tejtermékek (túró, sajt, kefír, joghurt - a nyers tej még gondot okozhat!, így azt még hagyjuk ki az étrendből vagy válasszuk a laktóz mentes változatot).

Ügyeljünk a zsírszegénységre! Nem csak a nyersanyagok kiválasztásánál, hanem az ételek elkészítésénél is! Inkább a főzést, sütőben sütést, zacskóban sütést, cserépedényben, teflonban sütést válasszuk.

Sűrítésre pedig inkább habarást, száraz rántást használjunk. A zsírszegény pürélevesek, püré főzelékek egészítik ki az étrendet.

4. szakasz: Zsiradékok beépítése: Fokozatosan, kis lépésenként. Elsősorban olajat használjunk. Az étrend összeállításánál fontos, hogy minden étel kifogástalan minőségű és frissen készült legyen.

A túl zsíros, túl fűszeres, túl hideg, túl meleg és túl nagy mennyiségű ételek fogyasztásától még hosszabb ideig tartózkodjunk. A túl sok fűszer, só, cukor bevitelét kerüljük, mert ezek ingerlőleg hatnak a tápcsatornára!

Fontos, hogy a diéta szakaszainak időtartama a beteg állapotától függnek!

Reszelt alma: Közvetlenül a fogyasztás előtt készítsük el! Ne használjunk hozzá fémreszelőt, mert elbontja a C-vitami tartalmat és előidézi a barnulást! Használjunk elkészítéséhez inkább üveg vagy műanyag reszelőt!

Nyák főzet: Zabpehelyből: Zabpelyhet 10 percig áztatjuk hideg vízben és kb. 20 percig főzzük. Leszűrjük, áttörjük, újra felforraljuk és főzzük közben kicsi sóval ízesítjük.

Zöldségfőzet: A letisztított leveszöldséget vékony szeletekre vágva hideg sós vízben puhára főzzük. Tálalás előtt szűrjük le és ízesítsük egy csipet sóval.

 

 TERMÉSZETES ANTIBIOTIKUMOK 

Az antibiotikumok szinte a leggyakrabban felírt gyógyszerek közé tartoznak az egész világon. Előnyük, hogy egyes fertőző betegségek esetén gyors, hatékony kezelést jelentenek tüneti szinten, hátrányuk azonban, hogy hatásukat általában nem fejthetik ki "büntetlenül", számos mellékhatást okoznak, és ezek némelyike súlyosabb lehet, mint maga az alapbetegség.

Ma már széles körben ismert például az antibiotikumoknak a bél- és immunrendszerre gyakorolt kedvezőtlen hatása, hogy csak egyet említsünk a káros következmények lajstromából. Mindenekelőtt azonban érdemes megfontolni, hogy előnyben részesítjük-e a szervezet számára minden esetben terhet jelentő szintetikus antibiotikumokat, a kiválóan hasznosuló és káros mellékhatásoktól mentes természetes antibiotikumokkal szemben.

Sok szaktekintély amellett foglal állást, hogy az antibiotikumok alkalmazását csak az életveszélyes fertőzésekre kellene korlátozni. Mindazonáltal nem az a cél, hogy saját kezünkbe vegyük az orvosok és egészségügyi szakemberek szerepét, hanem hogy segítsen megismerni a természetes terápiák előnyeit és lehetőségeit, laikusoknak és haladó gondolkodású szakembereknek egyaránt.
A legismertebb antibiotikum-csoportok:

1) béta-laktám antibiotikumok
2) aminoglikozidok
3) tetraciklinek
4) makrolid antibiotikumok
5) girázenzim-gátlók
6) folsavantagonisták
7) klóramfenikol-csoport
8) linkozamidok

 természetes antibiotikum 

 1. Aloe vera
(hatóanyagok: vitaminok, ásványi anyagok, enzimek, aminosavak, esszenciális zsírsavak, szaponinok, acemannán, ez utóbbit nagy dózisban a rák- és AIDS-terápiákban tesztelik)
Alkalmazási terület: fájdalomcsillapító, ellenállóképesség-javító, vértisztító, gyulladáscsökkentő, gombás fertőzések, bélrenyheség ellenszere, égési sérülések páratlan elixíre. Bőrápoláshoz széles körben alkalmazható oldat és regeneráló maszk formájában, hatékony ekcémák, psoriasis, neurodermatitis, acnék, különféle sebek és sérülések kezelésére.

2. Grépfrútmag-kivonat
(hatóanyagok: bioflavonoidok, glikozidok, naringin)
Alkalmazási terület: széles spektrumú antibiotikum, összesen mintegy 900 baktérium-, vírus és gombafajta ellenszere, ezért biztonsággal alkalmazható a legtöbb fertőzés esetén. Száj, garat, bél, hüvely területén kifejezetten jótékony, mivel ezek természetes flóráját nem károsítja, ezenkívül fogínyvérzés és -gyulladás, herpesz, acne, bőr- és körömgomba, candida albicans túlszaporodása esetén ajánlott. Mindig hígítva használandó! (Általános felületi fertőtlenítéshez is kiváló.)

3) Fokhagyma:

(hatóanyag: allicin, scordinin, garlicin, fitinsav)Alkalmazási terület: vércukor- és vérnyomás-szabályozás, arterioszklerózis, trombózis (megelőzi az artériák és vénák meszesedését és a vérrögképződést), magas koleszterinszint csökkentése, bélfertőzések, Helicobacter pylori, gyomorfekély, epe megfelelő termelését és kiválasztását segíti, krónikus köhögés, tuberkulózis kezelésére.

4. Propolisz

(hatóanyag: főként flavonok, flavonoidok)
Alkalmazási terület: allergia, fül-, orr-, torok, gégebetegségek, légúti megbetegedések, száj- és fogpanaszok, emésztőrendszer gyulladásai, fekélyei, húgyúti-, vese-, prosztata-, hüvelygyulladás, bőrbetegségek (herpesz, pikkelysömör, túlzott szarusodás, furunkulusok, szemölcs, tyúkszem, pelenkakiütés), zúzódások, fagyások, égések, általános immunerősítés.

 GYÓGYÍTANAK.

A kutatók felfedték, hogy a cékla leve segíthet a demencia sakkban tartásában, mivel nitrátot tartalmaz, amely megnyitja a véredényeket, és fokozza az agy vérellátását is. De milyen másbetegségek kezelésében tud a többi népszerű gyümölcslé segíteni? Lentebb egy 12-es toplista, de nem árt vigyázni: míg néhány pohárka áldásos hatással bír, addig a nagy mennyiségű fogyasztás ronthatja a fogaidat, és derekad térfogatát is növelheti.

1. Gránátalmalé: Prosztatarák megelőzésére. A gránátalma egy speciális vegyianyag-koktélt tartalmaz, ami csökkenti a sejtkárosodást, és megöli a potenciálisan rákos sejteket. Segít még a szívbetegségekkel folytatott harcban is: csökkenti a koleszterinszintet és a zsíros lerakódásokat az érfalakon. Az antioxidánsok olyan vegyületek, amelyek segítenek, hogy elpusztítsák a szabadgyököket, azokat a káros molekulákat, amelyek a szervezetünkben termelődnek, és amelyek számos, köztük rákos betegségek forrásai is. Ha módodban áll, frissen fogyaszd, de ha ez mégsem lenne lehetséges,pasztőrözöttet válassz a koncentrátumok helyett, mert azokat cukorral dúsíthatják.

2. Grapefruitlé: Fogyni segít. Hatékonyabb anyagcserét eredményez, így gyorsabban bontja le a szervezetben felhalmozódó cukrokat - hasznos segítség egy fogyókúra alkalmával. Egy amerikai tanulmányban a grapefruit előnyeit vizsgálva100 elhízott embert három csoportra osztottak: az egyik csoport minden étkezés előtt kapott egy fél grapefruitot, a másik egy pohár grapefruitlevet, míg a fennmaradó egyharmad semmit. 12 hét elteltével a legkevesebb súlycsökkenést, a grapefruitot nem fogyasztók csoportjában mérték. A grapefruitlé segít még a szervezet Q10-koenzimfelszívódásában, ez a sejtek számára nélkülözhetetlen energiavegyület. Növeli bizonyos gyógyszerek rákellenes hatását is.

3. Áfonyalé: Húgyúti fertőzésekre. Az áfonyalé megelőzi az E-coli baktérium kialakulását, ami a leggyakoribb oka a húgyúti fertőzéseknek. A kutatók bebizonyították, hogy egy nyolc órán belül elfogyasztott pohár áfonyalé védi a baktériumokat attól, hogy húgyúti fertőzéssé alakuljanak. Azonban a közhiedelemmel ellentétben az áfonyalé nem kezeli a hólyaghurutot, ha a fertőzés már bekövetkezett - sőt, mert savas bázisú, valójában súlyosbíthatja a kellemetlenségeket. Emellett növeli a szervezet HDL- koleszterin- és antioxidánsszintjét, antibakteriális hatása miatt csökkenti az ínybetegségek és a gyomorfekély kockázatát.

4. Almalé: Alzheimer-kór megelőzésére. Az almalé karbantartja az agy acetilkolin szintjét, ami elengedhetetlen a memória és az agy egészségének fenntartásában. Bár a kutatást egereken végezték, a kutatók javaslata szerint napi két pohár- fél liter - almalé fogyasztása felnőtteknél is hasonló előnyökkel járhat. Magas rosttartalmának köszönhetően az emésztést és az egészséges bélfunkciókat is segíti, csökkentheti a koleszterinszintet is. 

5. Meggylé: Görcs és köszvény A Northumbria Egyetem tanulmánya kimutatta, hogy azok a futók, akik öt nappal a London Marathón előtt naponta kétszer ittak különösen gazdag antioxidáns tartalmú meggylevet, sokkal gyorsabbnak bizonyultak, és kevésbé tapasztaltak izomfájdalmat, mint más társaik. Ezen kívül a meggylé megkönnyítheti a köszvény okozta kínos fájdalmakat is, mert segíti a szervezet húgysavürülését, melynek magas szintje felel a fájdalmas ízületi betegségért. Napi egy pohár meggylé több tápanyaggal látja el a szervezetet, mint 23 adag gyümölcs és zöldség fogyasztása. Két és fél dl meggylé több antioxidánst tartalmaz, mint öt adag borsó, paradicsom, görögdinnye, sárgarépa és banán.

6. Narancslé: Szívbetegség. A narancslé tartalmaz egy heszperidin nevű antioxidánst, amely javítja a vérerek hatékonyságát, így csökkenti a szívbetegség kockázatát. A narancslé a vesekő megelőzésére is jó. Amerikai kutatók megállapították, hogy azoknak a férfiaknak, akik napi fél liternarancslét fogyasztottak, alacsonyabb volt a vérnyomásuk, mint azoknak, akik antioxidáns étrend kiegészítőt szedtek.

 


 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.